תמחור מוצרים והשפעתו על העסק
כידוע בבסיסו של כל עסק עומדים שירות או מוצרים שניתנים או משווקים לציבור הרחב או לקהל יעד ספציפי, השירות ניתן והמוצרים נמכרים תמורת תשלום שנקבע ברוב המקרים על ידי בעלי העסק תוך חישוב ושכלול עלויות כאשר המטרה העיקרית בסופו של דבר היא לצאת ברווח.
תמחור מוצרים או שירותים אם כך הוא אלמנט מהותי, לצד קריטריונים נוספים הקשורים בניהול מוצלח כמו – אסטרטגיה וחזון עסקיים, הנהלה הולמת וצוות עובדים אמין ויעיל, איכות ורמת השירות או המוצרים, ניהול חשבונות תקין, פרסום ושיווק אפקטיביים וכדומה. לתמחור תפקיד חשוב בהצלחת כל עסק באשר הוא ועליו להיעשות כראוי.
מה משמעותו וחשיבותו של תמחור מוצר נבון
תמחור מוצר הוא תמחור שכולל בתוכו את העלויות הנלוות אל המוצר מהרגע שבו הוא מיוצר ועד שהוא נרכש בידי הלקוח או עלויות הנלוות אל מתן השירות, לשם כך צריך לדעת בדיוק (בניגוד להערכה) מהם ולתמחר בהתאם, לקבוע מחיר שיכסה אל ההוצאות וגם יביא לרווח.
אך למרות החשיבות הגבוהה שיש לתמחור תקין לא כל עסק דואג לכך ומוודא שכך נעשה, בתי עסק רבים אינם מדייקים אלא מסתמכים על הערכה, מה שמוביל פעמים רבות לתמחור לא מוצלח, אם נמוך ואם גבוה מהרצוי מה שעלול לגרור הפסדים במקום רווחים.
כך למשל עם מוצר או שירות שתומחרו נמוך מהדרוש בעקבות הערכה שגויה וכך גם במקרה הפוך, כלומר הערכה שהובילה לתמחור גבוה מהרצוי עלולה לגרום לצרכנים לשקול היטב ולבחור לא לרכוש את המוצר או השירות ולהוריד את קצב המכירות, לכן חשוב כל כך לתמחר בחכמה.
הגדרת עלויות ושיטות תמחור מוצרים
השלב הראשון בדרך לתמחור מוצלח הוא הגדרת עלויות – עלויות ישירות ועקיפות, עלויות קבועות ומשתנות, חישוב מדויק ככל הניתן של המשתנים הוא הכרחי אם רוצים לתמחר בהצלחה. כמו כן ישנן מבחר שיטות או אפשרויות תמחור מוצר כאשר מומלץ לתמחר לא רק על פי עקרון עלות ורווח אלא גם תוך התחשבות במחירי השוק ובתחרות הקיימת בתחום.
עוז – ייעוץ כלכלי מספקים לכם מגוון שירותים שיכולים לסייע לכם ולעסק שברשותכם, החל מבדיקת טיב התמחור ותמחור עתידי, דרך ייעוץ לקראת פתיחת עסק, בניית תכנית עסקית ובניית תקציב ועד ליווי עסקי, ייעוץ אסטרטגי או ארגוני ומבחר שירותים נוספים על מנת שהעסק שלכם יתפקד כראוי, יתפתח וישגשג.