אחד מההיבטים היותר משמעותיים בניהול עסק או ארגון מצליח הינו ניהול משא ומתן. אך מה תורה זו כוללת וכיצד ניתן להימנע משגיאות מהותיות בה? כל התשובות במאמר הבא;
המטרה העומדת מאחורי מו"מ הינה לשכנע את הצד השני לבוא לקראתנו ולהסכים עמנו במגוון נושאים שונים כגון גובה עלות של מוצר מסוים, גובה שכר ועוד. למעשה, אסטרטגיות שונות של מו"מ מלוות אותנו במגוון תחומי חיים שונים, אם בעולם העסקים ואם בבית, אם אל מול מנהל או עובד ואם אל מול בן או בת הזוג.
בעוד שבתחומים מסוימים התוצאה הסופית הינה פחות משמעותית בעבורנו כגון תורו של מי מבני הזוג לבצע את מטלות הבית השונות, ישנם תחומים אחרים בהם התוצאה הסופית של המו"מ הינה קריטית ומשמעותית.
שיטות שונות של מו"מ
למעשה, ישנן שיטות רבות ומגוונות בהן ניתן לערוך שימוש בעת עריכת שיחות המשא והמתן. אף על פי שבכל אחת ואחת מהשיטות הללו הצדדים השונים בדיון עורכים שימוש באסטרטגיות ובטקטיקות מסוימות, לא כל אסטרטגיה נחשבת ליעילה ומומלצת.
ניהול משא ומתן – ממה כדאי להימנע במהלך מו"מ?
ישנן מספר טעויות נפוצות מהן רצוי להימנע במהלך ניהול מו"מ:
דרישות גבוהות ולא רציונאליות
לעולם אין להיכנס אל תוך משא ומתן בציפייה גבוהה מדי ולא פרופורציונאלית. התעקשות זו עשויה למנוע מכם לראות את חצי הכוס המלאה ואת האופנים השונים אשר באמצעותם ניתן להגיע לפשרה אשר תהיה מקובלת על שני הצדדים.
לא להתחיל מהבלתי אפשרי
פעמים רבות, נהוג לנהל מו"מ אודות מספר רב של נושאים, חלקם מהותיים יותר וחלקם פחות. על מנת לאפשר לשני הצדדים לחוש שביכולתם להגיע לעמק השווה, כדאי לבנות את המשא והמתן שלב אחר שלב, משוכה אחר משוכה. כך, תוכלו להתחיל מנושאים בהם תוכלו להגיע להסכמה בקלות ולהמשיך עם נושאים מהותיים הנחשבים ללב המחלוקת.
לא למהר לסרב ולשלול
פעמים רבות במהלך מו"מ אחד או יותר מהצדדים נוטה "להתחמם" ולדחות על הסף כל אופציה להסכמה. שגיאה נפוצה זו עשויה למגר כל אפשרות להגעה לעמק השווה. לכן, לא כדאי למהר ולהשיב בשלילה אלא, יש לבחון את כל ההצעות בדקדקנות וברוגע.
מעוניינים לפתח את יכולת ניהול משא ומתן שלכם?