טיפים

טיפים – ייעוץ כלכלי

יתרונות וחסרונות של ביצוע קניות מרוכזות של מזון און ליין

יתרונות

  • נוח מאוד - מזמינים מול המחשב והדברים כבר מגיעים.
  • זמינות – ניתן להזמין בכל שעה ולתאם את המשלוח לחלק גדול מהיום.
  • קנייה לפי רשימה בלבד - רוב בהזמנת דברים באינטרנט אין הרבה קניות דחף.
  • חסכון של זמן ודלק - בעשרים דקות עד חצי שעה מסיימים את הקניות ואפילו לא הזזנו את הרכב.
  • פחות חושים עובדים - לא ניתן להפעיל עלינו מניפולציות של ריח, מישוש או מניפולציה ויזואלית כזו או אחרת (הגדלת אריזה על ידי קופסא עוטפת וכו').
  • מידע – רשת השיווק אוספת את המידע על הפרופיל המזמין, למבצעים עתידיים.

חסרונות

  • מספר אופציות לכל מוצר מצומצם - לעיתים אין בקניות און ליין את אופציה להשוות בין יצרנים באותה המהירות או נוחות למול יצרנים אחרים, לעיתים אין יותר מיצרן אחד למוצר.
  • אין את יכולת הבחירה של המוצר גם אם החלטנו - בא לידי ביטוי בפירות וירקות או במוצרים עם תוקף קצר יותר (גבינות, מעדנים וכו').
  • מחיר המשלוח מהווה חלק לא קטן בהוצאה - רוב המשלוחים הינם בעלות נוספת של עשרות שקלים נוספים.
  • מאבדים את תחושת הכמות – לעיתים מזמינים יותר כי לא רואים את עגלת הקניות שעוד רגע מתפוצצת.
  • מחיר - המחיר אמור להיות נמוך יותר באינטרנט מכיוון שעלויות התפעול נמוכות יותר, לרוב לא קורה.
  • פחות חושים עובדים - לא רואים את המוצר פיזית, לא ניתן לגעת בו או לחוש אותו ולא ניתן לאמוד אותו למול מוצרים דומים.
  • מידע – רשת השיווק אוספת את המידע על הפרופיל המזמין, למבצעים עתידיים.

 

אפקט אחרי החגים!!

אפקט אחרי החגים קיים אצל הצרכנים כמו שהוא קיים אצל בעלי העסקים והכוונה היא לחזרה להתנהלות כלכלית תקינה, מוכרת ומעיין המתנה לתקופת החגים הבאה.
ברוב המקרים, הוצאנו בחג יותר כסף ממה שתכננו ועכשיו אנו עושים תוכניות כיצד ניתן "למזער" נזקים. הרי אין פתרונות קסם ולכן עלינו להתחיל לעבוד עם תקציב מסודר כבר מהיום או לחילופין להגיע עם תקציב מסודר לתקופת החג. כמובן, שאי אפשר להכניס את הכול לתקציב אולם בשביל זה בדיוק קיים סעיף שונות בכל תקציב.
זכרו בהכנסות אין לנו כמעט אפשרויות שליטה (פרט לבקשת תוספת שכר, מציאת עבודה נוספת וכו') ואילו להוצאות יש לנו השפעה של עד 50% בהוצאות המשתנות. אולי זה הזמן לצלצל לבנק ולדבר על העמלות, להרים את הטלפון לחברת הכבלים או הסלולר ולבקש חבילה משתלמת יותר/ זולה יותר / מתאימה יותר לצרכינו.
בכל אחד מהסעיפים המשתנים ניתן לעשות משהו שיעזור לנו להגדיל את מרכיב החסכון בכל חודש, ישנן גם האפשרויות של שינוי הרגלי קנייה למיניהם: פחות קניונים, יותר חנויות רגילות, שינוי רשת הקניות וניסיון עם רשתות אחרות וכו'.
ולא לשכוח, מבצעי החגים נגמרו!!! חוזרים למחירים הרגילים… ולהתנהלות האחראית!

 

עשרת הטיפים לביקור חסכוני בסופר:

  1. לא ללכת רעבים / צמאים לקניות. כשרעבים או צמאים, קונים יותר!
  2. לעשות רשימה מסודרת ומפורטת בבית ולדבוק ברשימה זו במהלך הביקור בסופר.
  3. לא ללכת עייפים או כאשר ממהרים לקניות. במצב זה אנחנו פחות ערניים להצעות טובות יותר ולאלטרנטיבות טובות יותר.
  4. לשים לב לכמויות. מוצרים זולים יותר לאו דווקא מכילים אותה הכמות.
  5. מבצע, סייל, קנה אחד והשני/ שלישי/רביעי – אלו המילים שצריכות להדליק לנו נורה אדומה ולבדוק את האותיות הקטנות, בחלק גדול מהמקרים עדיף לנו לקנות רק אחד! (מחזיר לסעיף 2- לדבוק ברשימה!)
  6. העגלה גדולה- לא חייבים למלא אותה בשביל להגיד היינו בקניות…
  7. מרחק = כסף. סעו לסניפים דיסקאונט עבור הקניות החודשיות, יכול להיות מתורגם להפרש של מאות שקלים בקנייה.
  8. תנו צ'אנס לקטנים. חלק גדול מהמוצרים שאנו קונים שייכים למותגים, נסו בכל קנייה מספר פריטים דומים מיצרנים אחרים, תופתעו לגלות שאתם לא מרגישים בהבדל.
  9. תפזורת זה לא דבר רע. פיצוחים, גבינות, זיתים וכו' שמגיעים בתפזורת ולפי משקל, לרוב זולים יותר ממוצרים ארוזים ומוכנים.

10. הטיפ הכי מצחיק והכי נכון: אם אתם צריכים לשירותים, לכו! אחרת, אתם מקבלים החלטות "בלחץ", רק להגיע הביתה. (תחשבו היכן אתם מבקרים שנייה אחרי שהעלאתם את הדברים ורחצתם ידיים J)

 

מחיר הוא רק המלצה!

צרכנים אשר מכירים את צד הספק יודעים את מה שרוב האנשים מפחדים לבקש- אפשר לקבל הנחות ברוב החנויות רק בגלל שמבקשים.

בעלי עסקים יודעים שאם הם רוצים הנחה מהספק הם צריכים לבצע אחת ממספר פעולות על מנת לקבל הנחה זו: לשנות ולשפר את תנאי התשלום, למשוך כמות גדולה יותר של סחורה או להתחייב למשוך כמויות גדולות יותר בעתיד. בכל מקרה, כאשר המטרה היא הוזלת מחיר, גם אם הם לא יעשו אף אחת מהפעולות הנ"ל ורק יבקשו- ישנה סבירות גבוהה שבקשתם תענה בצורה כזו או אחרת.

מבחן הידע והחשבון של הצד השני

אחת הטעויות שלנו כצרכנים היא שאנו עושים את החשבון ואתה שיקולים של הצד המוכר, באופן כללי זו טעות קשה מאוד, מכיוון שאין לנו את הידע שיש לו ואנו לא באמת יודעים כמה הוא מרוויח על המוצר- כל השערה תהיה בגדר של ירייה באפלה. דבר נוסף ואולי אף משמעותי יותר הוא, שכמו שלנו אין את כל המידע והידע לגביי המוצר כך למוכר אין כל המידע והידע לגבינו, הוא אינו יודע אם עשינו סקר שוק או לא, אם אנו מכירים מוצרים דומים במחירים אחרים, אם אנחנו רק בודקים או באמת רוצים לקנות וכו'.

על מנת לנצל את חוסר הידע ההדדי הזה – נדרש לבקש, במידה והמוכר ישר אומר שלא ניתן לעשות הנחה ואין אפשרות להוזיל את המוצר כלל, עשו אחד משני מהלכים שברוב המקרים עובדים כמו קסם: עשו תנועה לכיוון היציאה או פשוט אמרו לו "אם אין הנחה אני לא קונה, אני אחכה למבצע/ סוף עונה/ אקנה בחנות אחרת, תודה ויום טוב". כמה שנשמע לכם לא הגיוני, זה עובד! המוכר רואה לנגד עניו מספר דברים – אחד, המוצר יישאר על המדף. שני, יש לקוח שמוכן לשלם אז מה זה 5% במילא אני מרוויח על זה. שלישי, במידה וזה מוכר שכיר והחנות לא שלו- יחשוב שלא עולה כסף לשאול את המנהל שיש לו יעדים אגרסיביים והוא רק רוצה למכור. רביעי, באמת אל תקנו! אם תאיימו סתם זה לא עובד לאורך זמן.

ממספר ניסיונות עולה שהמחיר שיש על המוצר הוא המחיר הקטלוגי וכל "חבר של..", "קרוב של..", "בעל כרטיס מועדון.." ועוד זוכה לאיזה שהיא הנחה- אתם חברי המועדון הנכסף ביותר – מועדון הכסף! ברגע שהכסף בכיסכם (או בכרטיס האשראי) אתם הלקוחות הטובים ביותר של עסק. ללא צ'קים, תלושים, קופונים וכו' ולכן נצלו כוח זה ותופתעו לגלות שהשיטה עובד במוצרים רבים. אם לא תנסו, לא תוכלו לראות שעובד. אל תשכנעו את עצמכם שלא יכול לעבוד- נסו ותראו!

 

התנהלות כלכלית נכונה – אפשר ללמוד את זה!

לא כל אדם מתנהל בצורה כלכלית נכונה, למרות שרוב האנשים בטוחים שהם מנהלים את כספם ואת הוצאותיהם בצורה אחראית. הסתירה כאן היא מכיוון שאנשים משכנעים את עצמם בפעולות גם אם הן בדיעבד. לדוגמא: קנינו נעליים ב 900 ₪ ועל אף שהמחיר נראה לנו יקר בחנות והייתה לנו התלבטות לא פשוטה האם לקנות אותן או לא, החלטנו שכן בתירוצים של – המון זמן לא קנינו נעליים, הנעליים שלי כבר בלויות לחלוטין, אני צריך את הנעליים לעבודה וכו'.

מהלך מעיין זה נקרא רציונליזציה של הקנייה – אנו משכנעים את עצמנו שהקנייה הייתה רציונאלית והגיונית. אולם, לצערי ישנם לא מעט מחקרים שמראים שצרכנים באופן כללי הם אל רציונאליים ועובדים יותר על תחושות, חששות ואינסטינקטים כאלו ואחרים שנובעים מהתנהלות יומיומית של כל אדם.

החדשות היותר טובות הן שניתן ללמוד התנהלות כלכלית נכונה אם בעזרת ייעוץ כלכלי, אם בעזרת קריאת מאמרים על התנהגות צרכנית ואם בעזר ניסיונות ויישום בשטח של טיפים צרכניים כאלו ואחרים. ייעוץ כלכלי בהחלט נותן כלים לקבלת החלטות מהצד היותר רציונאלי של המשוואה- הצד הכספי. ייעוץ כלכלי נותן את נקודת המבט הקרה, האובייקטיבית והבלתי מתפשרת של הצד הכספי על כל המשתמע מכך. אם ישנו תקציב מסוים לסעיף מסוים לדוגמא: הנעלה, הייעוץ הכלכלי ילמד ויסביר שלא ניתן לחרוג מתקציב זה בכל תירוץ שהוא. כמובן, שנדרש שיתוף פעולה מלא של הלקוח במהלכו של ייעוץ כלכלי, אולם לאחר כחודש כבר ניתן להרגיש את ההבדל – בחשבון הבנק.

 

כל חודש סיפור אחר עם מסקנה אחת- שוב הוצאה לא מתוכננת!

כמה פעמים שמענו את המשפט- "כל חודש יש משהו"- לפעמים זו חתונה, בפעמים אחרות זו ברית, פעם זה הדיו במדפסת שנגמר, חולצה יפה שראינו והיינו חייבים לקנות, מבצע לא נורמאלי על נעליים או סתם החשק והרצון להתפנק עם מוצר חדש.

כל חודש יותר ויותר אנשים מוצאים עצמם מופתעים מחדש מההוצאות הלא מתוכננות, מהמחירים הגבוהים של המוצרים ומהגידול בהוצאות למול הכנסות קבועות יחסית… לרוב, אין הפתעות בצד ההכנסות, רק בצד ההוצאות J

לאחר שהבנו את זה והפנמנו שהמחירים רק עולים והשכר שלנו לא בדיוק עולה באותו הקצב, נדרש לבצע מעשה! נדרש לנהל תקציב מסודר אשר כולל בתוכו את כל ההוצאות הצפויות (והלא צפויות – תתפלאו כמה הוצאות אתם יכולים לצפות בין רגע), בצורה מסודרת ומאורגנת.

חלק מההוצאות ה"לא צפויות" שאנו מופתעים מהן כל פעם מחדש-

  • אם מישהי שקרובה אליכם בהריון, צפו להיות מוזמנים לברית / בריתה ושיהיה המון מזל טוב!
  • אם זוג חברים הכריז שהם מאורסים… החתונה כבר מתקרבת, קחו זאת בחשבון
  • אם בכל שנה אתם מופתעים מחדש כאשר אתם שומעים את מחירי הנופשים בחו"ל, חשבו זאת וחסכו לכך במהלך השנה
  • בחגים וחופשים מוציאים יותר כסף, אל תהיו מופתעים כל פעם מחדש!
  • ימי הולדת ואירועים במסעדות, זו הוצאה לכל דבר- היו ערוכים.

אי אפשר לצפות את כל ההוצאות אבל אפשר לחסוך לקראתן, חסכון קטן של 200-150 ₪ בחודש ללא מטרה מוגדרת, הוא הפתרון לרוב האנשים. נהלו תקציב מסודר של הוצאות ובכך תצליחו לקבל תמונת מצב וניתוח של הוצאותיכם בכל חודש מראש ולא להיות מופתעים ולא להבין לאן נעלמו מאות שקלים.

לנוחיותכם מצורף לינק להורדת קובץ בניית תקציב המשפחה וניהולו, הכניסו מייל והמערכת תשלח אליכם את הקובץ אוטומטית:

http://www.ozc.co.il/?page_id=505

בהצלחה!