בניית תוכנית עסקית

תוכנית עסקית

התוכנית העסקית מהווה עמוד השדרה של כל יוזמה ועל כן הכנת תוכנית עסקית היא משימה הכרחית.

מטרת כתיבת תוכנית עסקית היא לספק מבט כולל על הרעיון, החברה או המיזם העתידי, סביבת הפעולה והשוק, האיומים וההזדמנויות, החולשות והחוזקות ולתת מבט כולל על שאר הפרמטרים הקריטיים לפני תחילתו של מהלך מעין זה.

בניית תוכנית עסקית

איפה להתחיל?

בניית תוכנית עסקית משקפת פרמטרים כגון:

 

  • מטרת התוכנית ויעדיה
  • תקציר מנהלים
  • קהל היעד
  • ניתוח הסביבה והענף בו הולכים לפעול
  • ניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, איומים והזדמנויות)
  • בניית תקציב השקעה
  • תזרים חזוי
  • הגדרת אבני דרך ונקודות ציון לתכנית
  • מסקנות
  • מעקב שוטף וליווי אחרי נקודות הציון שהוגדר

כתיבת תוכנית עסקית

הכנת תוכנית עסקית באה לתת סקירה מקיפה ואובייקטיבית עם מסקנות לגביי מידת הסיכון בה נפעל, ניבוי ההצלחה בהתאם להנחות עליהן התבססנו, ממה צריך להיעזר, כיצד ניתן להתגבר על מכשולים צפויים וכו'. בניית תוכנית עסקית מתבצעת לרוב כחלק ממהלך של גיוס משקיעים או שותפים למיזם ועל מנת לנפק תקציר מנהלים איכותי וברור, הדרישות הן לתוכנית עסקית מסודרת ושקופה.

הכנת תוכנית עסקית היא מרכיב הכרחי שלא ניתן לוותר עליו (מחשבות כגון: "אני מכיר את השוק", "יהיה בסדר"), לדחות אותו ("נפתח את העסק ואז נבנה תוכנית עסקית") או לבצע אותו בצורה לא אובייקטיבית תוך שינוי המציאות או התעלמות מגורמים קריטיים.

בניית תוכנית עסקית הוא תהליך אשר לוקח זמן ודורש שיתוף פעולה מלא בין היזם לבין מי שאחראי על כתיבת תוכנית עסקית, הגדרת תחום העיסוק, השירותים אותם עתידים לספק ועוד הבהרות וחידודים, דרושים עוד בשלב הראשוני של התוכנית העסקית וזאת על מנת לאפשר לשקף בצורה מדוייקת את סביבת הפעולה של המיזם. בנוסף, נדרש לעדכן את התוכנית העסקית אחת לתקופה (עסקים קטנים לרוב מעדכנים את התוכנית אחת לשנה וזאת על מנת לבדוק אפשרויות נוספות להתרחבות). עדכון התוכנית יכול לתת לבעל העסק נקודות וזוויות ראיה שונות ושירותים חדשים שיוכל להציע, ללא מאמץ ניכר מצידו או לחילופין שווקים שהוא לא נמצא בהם כרגע אבל יכול לספק להם את השירותים כחלק מהפעילות השוטפת שלו.

מעוניינים לדעת יותר על כתיבת תוכניות עסקיות? מעוניינים להירשם אל הרצאה? צרו עמנו קשר בטופס המופיע על גבי האתר.