אסטרטגיה עסקית

ייעוץ עסקי – אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית ומקומה בתוכנית העסקית

התוכנית העסקית היא בדיקת הכדאיות הכוללת של העסק או החברה העתידית, אולם לעיתים שוכחים שהתוכנית העסקית מספקת מסקנות ונתונים בצורה אובייקטיבית לחלוטין וללא התחשבות בפרמטרים משתנים, כגון:

  • מיזוגים ורכישות לאחר כתיבת התוכנית העסקית
  • קשיים כלכליים של אחד מהמתחרים הבולטים בענף
  • שיתוף פעולה עם אחד המתחרים בענף – שלא תוכנן בתוכנית העסקית
  • כניסת מתחרים שאנו לא יודעים עליהם לענף
  • חסמי הכניסה בענף עתידים לעלות / לרדת אולם עדיין אין כל אינדיקציה על כך ברמת החקיקה
  • או כל שינוי חיצוני העשוי להשפיע על החברה ומתרחש לאחר כתיבת התוכנית העסקית

 

לכן, נדרש עוד בשלבי כתיבת תוכנית עסקית, להבין שהסביבה של היום דינמית וכוללת מתן מענה, בזמן אמת, לאיומים אשר עלולים להשפיע בצורה מהותית על החברה שבשלבי ההקמה.

לאור זאת ובמקביל לשלב בניית התוכנית העסקית נדרש לנסח ולהכתיב אסטרטגיה ארגונית שהחברה תנקוט בה. לדוגמא: בשוק הביגוד אחת האסטרטגיות הנפוצות (ולא רק בתור אסטרטגיות שיווק), ולאו דווקא היעילות, היא הורדת מחירים ופרסום אגרסיבי. יתרון זה הוא לא יתרון שיכול להוביל ולאורך זמן והחברה לא יכול להישען עליו כייחודי.

מטרת האסטרטגיה העסקית היא לספק לחברה יתרון תחרותי הניתן לשמר אותו ויכול לשמש כמנוע הצמיחה של החברה. לרוב יתרון זה יוכל לשרת את החברה תקופת זמן מוגבלת (יכול להיות עשור ויכול להיות שלושה עשורים), כאשר לרוב במקביל ליתרון זה, תחפש החברה יתרונות נוספים.

היתרון התחרותי חייב לבוא לידי ביטוי בתוכנית העסקית ובליווי ההמשך, מכיוון שהחברה נדרשת להגיב בזמן אמת לאיומים המתעוררים והתוכנית העסקית נדרשת לעבור עדכונים ושינויים בהתאם למתרחש בשוק, כך גם האסטרטגיה העסקית יכולה להשתנות בהתאם לשינוי השוק, אולם לא בתדירות גבוהה, אסטרטגיה ארגונית המשתנה בתדירות גבוהה היא אסטרטגיה עסקית אשר לוקה בחסר ונדרש לבדוק ולעדכן אותה.

החברה חייבת להכיר בכך שהיתרון התחרותי הנובע מחשיבה על תכנון אסטרטגי נכון, אינו יכול לפתור כל איום. אולם, היתרון יכול לנטרל איומים וסיכונים שונים בשלב ההקמה.

תכנון אסטרטגי שמוגדר בצורה נכונה יכולה ליצור יתרון תחרותי, אשר יכול להגיע מכל נקודה בארגון החל מגיוס כ"א איכותי והון אנושי ועד להגנת פטנט או יכולת הפצה. היתרון התחרותי חייב לקיים מספר פרמטרים על מנת להפוך לכזה -

  • קשה מאוד לחיקוי או יקר מאוד לחיקוי
  • לא נמצא בשימוש של המתחרים ובמידה וכן, בצורה מאוד מועטה
  • יש לחברה את האפשרות לנצל את היתרון הנ"ל לאפיקים אחרים ברחה ומחוצה לה
  • השקעה בשימור ושדרוג היתרון לאורך זמן

לחברה יכולים להיות כמה יתרונות תחרותיים ונדרש לבדוק תמיד אלו מהם מיושמים באסטרטגיה העסקית של החברה וכיצד החברה יכולה לשלב את כולם בצורה אינטגרטיבית בתוך הפעילות השוטפת שלה וכמובן עוד לפני, בתוכנית העסקית. כלי עזר לא פחות חשוב הינו סדנאות למנהלים, במטרה לשפר ולמקצע את יכולות הניהול במגוון תחומים כגון ניהול תקציב, ניהול עובדים ועוד.

בהצלחה!

תכנון אסטרטגי לחברות ולעסקים

  • בניית תוכנית עסקית ודרכי פעולה להשגת יעדים ומטרות
  • אסטרטגיה עסקית כדרך חיים בארגון
  • תכנון אסטרטגיות שיווק ייעודיות
  • בדיקה וייעוץ טרם מהלכים אסטרטגיים